منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  225 - باب فضل صوم المحرم وشعبان والأشهر الحرم Chapter 225 The Excellence of Observing Saum (Fasting) in the months of Muharram and Sha'ban and the Secred Months 1246 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 225 - باب فضل صوم المحرم وشعبان والأشهر الحرم Chapter 225 The Excellence of Observing Saum (Fasting) in the months of Muharram and Sha'ban and the Secred Months 1246 -    الأحد سبتمبر 11, 2016 10:46 pm


225 - باب فضل صوم المحرم وشعبان والأشهر الحرم
Chapter 225
The Excellence of Observing Saum (Fasting) in the months of Muharram and Sha'ban and the Secred Months

1246 - عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ أفضل الصيام بعد رمضان شهر الله المحرم وأفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل ] رواه مسلم
1246. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "The best month for observing Saum (fasting) next after Ramadan is the month of Allah, the Muharram; and the best Salat (prayer) next after the prescribed Salat is Salat at night (Tahajjud prayers).''
[Muslim].
Commentary: Reference of the month to Allah is a sign of its distinction and auspiciousness like Baitullah, Naqatullah etc. Muharram is one of the sacred months and it is this month with which the Islamic year starts. The other three sacred months are Rajab, Dhul-Qa`dah, and Dhul-Hijjah. The Hadith points out that fasting in the month of Muharram is better than any other month of the year after Ramadan.

1247 - وعن عائشة رضي الله عنها قالت : لم يكن النبي صلى الله عليه و سلم يصوم من شهر أكثر من شعبان فإنه كان يصوم شعبان كله
وفي رواية : كان يصوم شعبان إلا قليلا . متفق عليه
1247. `Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Prophet (PBUH) did not observe voluntary Saum (fasting) so frequently during any other month as he did during Sha`ban. He observed Saum throughout the month of Sha`ban.
Another narration is: He (PBUH) observed Saum during the whole month of Sha`ban except a few days.
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: We learn from another Hadith the reason why the Prophet (PBUH) kept greater number of Saum in the month of Sha`ban. He did so because deeds are presented before Allah during this month. For this reason, he liked that when his deeds were presented, he should be observing Saum (Nasa'i) on the authority of Usamah (May Allah be pleased with him). In spite of this distinction of Sha`ban, Muslims have been ordered to observe Saum in the first fortnight only, and not in the second in order to maintain their energy and vitality for the obligatory Saum (i.e., Ramadan). The Prophet (PBUH) had greater spiritual strength and Saum did not cause him weakness due to this strength. Again, by virtue of this strength he would sometimes even observe Saum which is termed "Saum-al-Wisal'' (observing Saum continuous without a break in the evening). But he has forbidden his followers from such Saum.

1248 - وعن مجيبة الباهلية عن أبيها أو عمها أنه أتى رسول الله صلى الله عليه و سلم ثم انطلق فأتاه بعد سنة وقد تغيرت حاله وهيئته فقال : يا رسول الله أما تعرفني ؟ قال : [ ومن أنت ؟ ] قال : أنا الباهلي الذي جئتك عام الأول قال : [ فما غيرك وقد كنت حسن الهيئة ؟ ] قال : ما أكلت طعاما منذ فارقتك إلا بليل فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ عذبت نفسك ] ثم قال : [ صم شهر الصبر ويوما من كل شهر ] قال : زدني فإن بي قوة قال : [ صم يومين ] قال : زدني قال : [ صم ثلاثة أيام ] قال : زدني قال : [ صم من الحرم واترك صم من الحرم واترك صم من الحرم واترك ] وقال بأصابعه الثلاث فضمها ثم أرسلها . رواه أبو داود
و [ شهر الصبر ] : رمضان
1248. Reported Mujibah Al-Bahiliyah on the authority of her father or uncle that he visited the Messenger of Allah (PBUH) once and then went to see him again after a year. His appearance had totally changed. He asked the Messenger of Allah (PBUH) if he had recognized him. The Messenger of Allah (PBUH) asked, "Who are you?'' He replied: "I am Al-Bahili who visited you last year.'' The Messenger of Allah (PBUH) said, "You were quite handsome, what has changed your appearance so much?'' He replied, "Since my departure from here, I have not eaten anything except at night.'' The Messenger of Allah (PBUH) remarked, "You have put yourself to torture. Observe Saum (fasting) during the Month of Patience (i.e., Ramadan) and fast one day from each month.'' He submitted, "Permit me to observe more voluntary fasts because I have capacity to do so.'' The Messenger of Allah (PBUH) said, "Then observe fasts for two days in every month.'' He said, "Permit me to observe more.'' The Messenger of Allah (PBUH) said, "Observe fasts on three days in every month.'' He requested that he should be allowed to observe more fasts. The Messenger of Allah (PBUH) said, "Fast three days during the sacred months and omit fasting for three days alternately.'' He (PBUH) joined his three fingers together and left them apart while repeating this sentence thrice.
[Abu Dawud].
Commentary: The name of Mujibah Bahiliyah's father was Abdullah bin Harith Al-Bahli, and if this incident relates to his uncle, his name is not well-known. In any case, he used to take meal at night only, that is, he used to observe Saum daily. Because of this routine, his health was greatly affected and the Prophet (PBUH) prohibited him from observing Saum daily and stressed that he should keep Saum thrice a month only, especially in the sacred months. With the formula of ten-fold reward, he could thus get reward of thirty days Saum in a month. This is how he would be reckoned as one who observes Saum throughout the year. People with weak health should not observe more than three Saum in a month. Those who are healthy, are allowed to observe more Saum, but it will be well if they do so in the style of Prophet Dawud, that is, on alternate days.

226 - باب فضل الصوم وغيره في العشر الأول من ذي الحجة
Chapter 226
The Excellence of As-Saum (The Fast) during the first ten Days of Dhul-Hijjah

1249 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
225 - باب فضل صوم المحرم وشعبان والأشهر الحرم Chapter 225 The Excellence of Observing Saum (Fasting) in the months of Muharram and Sha'ban and the Secred Months 1246 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: