منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

 306 - باب تحريم اتخاذ الكلب إلا لصيد أو ماشية أو زرع Chapter 306 Prohibition of Keeping a Dog except as a Watchdog or Hunting Dog 1688 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 306 - باب تحريم اتخاذ الكلب إلا لصيد أو ماشية أو زرع Chapter 306 Prohibition of Keeping a Dog except as a Watchdog or Hunting Dog 1688 -   الأحد سبتمبر 11, 2016 2:46 am


306 - باب تحريم اتخاذ الكلب إلا لصيد أو ماشية أو زرع
Chapter 306
Prohibition of Keeping a Dog except as a Watchdog or Hunting Dog

1688 - عن ابن عمر رضي الله عنهما قال سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : [ من اقتنى كلبا إلا كلب صيد أو ماشية فإنه ينقص من أجره كل يوم قيراطان ] متفق عليه
وفي رواية : [ قيراط ]
1688. Ibn `Umar (May Allah be pleased with them)said: The Messenger of Allah (PBUH) said, "He who keeps a dog other than one for guarding the fields or herds or hunting, will lose two Qirat every day out of his rewards.''
[Al-Bukhari and Muslim].

1689 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ من أمسك كلبا فإنه ينقص كل يوم من عمله قيراط إلا كلب حرث أو ماشية ] متفق عليه
وفي رواية لمسلم : [ من اقتنى كلبا ليس بكلب صيد ولا ماشية ولا أرض فإنه ينقص من أجره قيراطان كل يوم ]
1689. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him)said: The Messenger of Allah (PBUH) said, "He who keeps a dog, will lose out of his good deeds equal to one Qirat every day, except one who keeps it for guarding the fields or the herd.''
[Al-Bukhari and Muslim].
In a narration of Muslim, the Messenger of Allah(PBUH) is reported to have said: "He who keeps a dog for any reason other than to guard his property(lands) or his flock of sheep, his good deeds equal to two Qirat will be deducted every day.''
Commentary:
1. We learn from these Ahadith that it is permissible to keep dogs for hunting and security of herds and farms but not for any other purpose. If anyone does so, he will be losing a Qirat or two from his rewards everyday. Why did the Prophet (PBUH) use the words Qirat or two Qirat? Some scholars say that at first the Prophet (PBUH) said one and subsequently increased the number. Some scholars hold that the difference of one and two relates to urban and rural areas. The inhabitants of cities would be losing two Qirat from their rewards daily, while in case of villagers this loss will be one Qirat only, because they stand in greater need of dogs.
2. Why does the reduction in reward take place? In response to this question, it has been stated that it is very difficult to escape from the filth of dogs and sometimes it adversely effects even Salat and reduces their reward. Some scholars say that since dogs are apt to bark on guests and beggars and scare them, the tension caused by this affects the reward of the host. Allah Alone knows the truth of the matter.
What is Qirat? It is differently interpreted. There is a Qirat which is mentioned in the funeral prayer. This is equal to the Uhud mountain. Does it signify the same here? Some scholars answer this question in the affirmative while others hold that in the funeral prayer it occurs with reference to Allah's Mercy and Grace but here it relates to His Wrath. As the former is far greater than the latter, the word cannot have the same significance in both contexts.

ترجتة رياض الصالحين ب

http://vb.noor-alyaqeen.com/t24477-25/

1689 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ من أمسك كلبا فإنه ينقص كل يوم من عمله قيراط إلا كلب حرث أو ماشية ] متفق عليه
وفي رواية لمسلم : [ من اقتنى كلبا ليس بكلب صيد ولا ماشية ولا أرض فإنه ينقص من أجره قيراطان كل يوم ]
1689. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him)said: The Messenger of Allah (PBUH) said, "He who keeps a dog, will lose out of his good deeds equal to one Qirat every day, except one who keeps it for guarding the fields or the herd.''
[Al-Bukhari and Muslim].
In a narration of Muslim, the Messenger of Allah(PBUH) is reported to have said: "He who keeps a dog for any reason other than to guard his property(lands) or his flock of sheep, his good deeds equal to two Qirat will be deducted every day.''
Commentary:
1. We learn from these Ahadith that it is permissible to keep dogs for hunting and security of herds and farms but not for any other purpose. If anyone does so, he will be losing a Qirat or two from his rewards everyday. Why did the Prophet (PBUH) use the words Qirat or two Qirat? Some scholars say that at first the Prophet (PBUH) said one and subsequently increased the number. Some scholars hold that the difference of one and two relates to urban and rural areas. The inhabitants of cities would be losing two Qirat from their rewards daily, while in case of villagers this loss will be one Qirat only, because they stand in greater need of dogs.
2. Why does the reduction in reward take place? In response to this question, it has been stated that it is very difficult to escape from the filth of dogs and sometimes it adversely effects even Salat and reduces their reward. Some scholars say that since dogs are apt to bark on guests and beggars and scare them, the tension caused by this affects the reward of the host. Allah Alone knows the truth of the matter.
What is Qirat? It is differently interpreted. There is a Qirat which is mentioned in the funeral prayer. This is equal to the Uhud mountain. Does it signify the same here? Some scholars answer this question in the affirmative while others hold that in the funeral prayer it occurs with reference to Allah's Mercy and Grace but here it relates to His Wrath. As the former is far greater than the latter, the word cannot have the same significance in both contexts.

307 - باب كراهية تعليق الجرس في البعير وغيره من الدواب وكراهية استصحاب الكلب والجرس في السفر
Chapter 307
Undesirability of Hanging Bells round the Necks of Animals

1690 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
306 - باب تحريم اتخاذ الكلب إلا لصيد أو ماشية أو زرع Chapter 306 Prohibition of Keeping a Dog except as a Watchdog or Hunting Dog 1688 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حصرياً : من أجمل ألعاب الصيد 3D Hunting 2010 - كامله Iso - وبحجم 537 ميجا - وعلى أكثر من سيرفر

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: