منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum

منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum

منتدى الأصدقاء
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» تعديل شاشة الكمبيوتر - الوضع الصحيح من المصنع - LG
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 05, 2017 2:53 pm من طرف abubaker

»  إن كلمة “الله” هي علم على واجب الوجود. --- آية الكرسي
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 4:44 am من طرف abubaker

»  إن كلمة “الله” هي علم على واجب الوجود. --- آية الكرسي
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 4:44 am من طرف abubaker

»  إن كلمة “الله” هي علم على واجب الوجود -- آية الكرسي -- تابع ----
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 4:33 am من طرف abubaker

»  وكلمة (الله) عَلَمٌ على واجب الوجود؛ مَطمورة فيه كُلُّ صفات الكمال؛ / الرعد - ؛ فشاءتْ رحمتُه سبحانه أنْ سَهَّل لنا أن نفتتح أيَّ عمل باسمه الجامع لكل صفات الجمال والكمال (بسم الله الرحمن الرحيم). ولذلك يُسَمُّونه (عَلَمٌ على واجب الوجود).
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 4:18 am من طرف abubaker

» أما أسماء الله فحسنى؛ لأنها بلغتْ القمة في الكمال، ولأن الأسماء والصفات التي تنطبق عليها موجودة في الخالق الأعلى سبحانه
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 4:06 am من طرف abubaker

» وكلمة(اللهُ) عَلَم على واجب الوجود بكل صفات الكمال له - طه
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 3:57 am من طرف abubaker

» فاعمل لوجهه يكْفك كل الأوجه وتريح نفسك أن تتنازعك قوى شتى ومختلفة، ويُغنيك عن كل غنى.
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد يوليو 30, 2017 3:51 am من طرف abubaker

» أتدرون ما هذان الكتابان فريق في الجنة وفريق في السعير
 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 18, 2017 3:21 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

 

  259 - باب ذم ذي الوجهين Chapter 259 Condemnation of Double-faced People 1540 -

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker

abubaker


ذكر
عدد المساهمات : 18649
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 74
الدولـة : jordan

 259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  Empty
مُساهمةموضوع: 259 - باب ذم ذي الوجهين Chapter 259 Condemnation of Double-faced People 1540 -     259 - باب ذم ذي الوجهين  Chapter 259  Condemnation of Double-faced People  1540 -  I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 11, 2016 1:13 pm


259 - باب ذم ذي الوجهين
Chapter 259
Condemnation of Double-faced People

قال الله تعالى ( النساء 108 ) : { يستخفون من الناس ولا يستخفون من الله وهو معهم إذ يبيتون ما لا يرضى من القول وكان الله بما يعملون محيطا } الآيتين
Allah, the Exalted, says:
"They may hide (their crimes) from men, but they cannot hide (them) from Allah; for He is with them (by His Knowledge), when they plot by night in words that He does not approve. And Allah ever encompasses what they do.'' (4:108)

1540 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ تجدون الناس معادن خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام إذا فقهوا وتجدون خيار الناس في هذا الشأن أشدهم له كراهية وتجدون شر الناس ذا الوجهين الذي يأتي هؤلاء بوجه وهؤلاء بوجه ] متفق عليه
1540. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (PBUH) said, "People are like ores. Those who were excellent in the Days of Ignorance are excellent in Islam provided they acquire the knowledge and understanding of the religion. You will find the best people in it (Islam) those who had a deep hatred (for leadership). You will find the worst among the people a double-faced person who appears to some people with one face and to others with another face.''
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary:
1. "Like ores'' here signifies origin or source which will be a means of honour for them. That is, the tribes which were distinguished for nobility in the pre-Islamic period will also be distinguished after embracing Islam. There will be no reduction in their prestige and honour provided they attain true understanding of religion and adhere to its teachings.
2. Such people who do not have any desire for office and position are most suitable for holding the reins of government. They serve the interest of public better because, being aware to their responsibilities, they honestly endeavour to fulfill the trust reposed in them. They keep the boundaries marked by Allah and prefer the interests of the nation and their own country.
3. A "double-faced person'' is one who makes a group believe that he is their supporter and well-wisher, but when he goes to the opposite group, he tries to make them believe that he is entirely with them. The best among people is one who goes to every group and earnestly tries to reform it.
.

1541 - وعن محمد بن زيد أن ناسا قالوا لجده عبد الله بن عمر رضي الله عنهما : إنا ندخل على سلاطيننا فنقول لهم بخلاف ما نتكلم إذا خرجنا من عندهم قال : كنا نعد هذا نفاقا على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم . رواه البخاري
1541. Muhammad bin Zaid reported: Some people said to my grandfather, 'Abdullah bin 'Umar (May Allah be pleased with them): We visit our rulers and tell them things contrary to what we say when we leave them. `Abdullah bin `Umar (May Allah be pleased with them) replied: "In the days of the Messenger of Allah (PBUH), we counted this act as an act of hypocrisy.''
[Al-Bukhari].
Commentary: This Hadith points out that to praise the rulers in their presence and to condemn them in their absence amounts to practical hypocrisy because what one has in his heart does not find expression in his speech, and what one expresses in his words does not agree with what one has in his heart. The conduct of a true Muslim should be that if a ruler is noble, just and pious, he should admire him even in his presence (when there arises a need for it, and not for the sake of flattering him) and he should also praise him in his absence. If the ruler is bad, he should warn him of the evil consequences of his bad conduct to his face, and the same attitude should be maintained when he is not present because this is the well-meaning attitude which has been ordained to every Muslim. Against this, the attitude of the first kind is a mark of hypocrisy which has been strongly condemned in the preceding Hadith

260 - باب تحريم الكذب
Chapter 260
Condemnation and Prohibition of Falsehood

قال الله تعالى ( الإسراء 36 ) : { ولا تقف ما ليس لك به علم }
وقال تعالى ( ق 18 ) : { ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد }
Allah, the Exalted, says:
"And follow not (O man, i.e., say not or do not or witness not) that of which you have no knowledge.'' (17:36)
"Not a word does he (or she) utter, but there is a watcher by him ready (to record it).'' (50:18)

1542 -
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://abubaker.jordanforum.net
 
259 - باب ذم ذي الوجهين Chapter 259 Condemnation of Double-faced People 1540 -
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
»  72 - باب تحريم الكبر والإعجاب Chapter 72 Condemnation of Pride and Self-Conceit 612 -
»  260 - باب تحريم الكذب Chapter 260 Condemnation and Prohibition of Falsehood 1542 -
» 329 - باب كراهة قوله خبثت نفسي Chapter 329 Abomination of Self-Condemnation 1739 -
» 31 - باب الإصلاح بين الناس Chapter 31 Making Peace among People 248 -
»  57 - باب السابع والخمسون في القناعة والعفاف والاقتصاد في المعيشة والإنفاق وذم السؤال من غير ضرورة Chapter 57 Contentment and Self-esteem and avoidance of unnecessary begging of People 523 -

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: