منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  111 - باب آداب الشرب واستحباب التنفس ثلاثا خارج الإناء وكراهة التنفس في الإناء واستحباب إدارة الإناء على الأيمن فالأيمن بعد المبتدئ Chapter 111 Etiquette of Drinking Water 757 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 111 - باب آداب الشرب واستحباب التنفس ثلاثا خارج الإناء وكراهة التنفس في الإناء واستحباب إدارة الإناء على الأيمن فالأيمن بعد المبتدئ Chapter 111 Etiquette of Drinking Water 757 -    الإثنين سبتمبر 12, 2016 2:35 pm


111 - باب آداب الشرب واستحباب التنفس ثلاثا خارج الإناء وكراهة التنفس في الإناء واستحباب إدارة الإناء على الأيمن فالأيمن بعد المبتدئ
Chapter 111
Etiquette of Drinking Water

757 - عن أنس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان يتنفس في الشراب ثلاثا . متفق عليه
يعني : يتنفس خارج الإناء
757. Anas (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) used to breathe three times in the course of a drink (he used to drink in three gulps).
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: Water should be drunk in three breaths, that is one should breathe three times outside the drinking vessel one is drinking from. This habit has a salutary impact on one's character and helps one avoid doing things in haste.

758 - وعن ابن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ لا تشربوا واحدا كشرب البعير ولكن اشربوا مثنى وثلاث وسموا إذا أنتم شربتم واحمدوا إذا أنتم رفعتم ] رواه الترمذي وقال حديث حسن
758. Ibn `Abbas (May Allah be pleased with them) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "Do not drink in one gulp like a camel, but in two or three (gulps). Mention the Name of Allah (i.e., say Bismillah) when you start drinking and praise Him (i.e., say Al-hamdu lillah) after you have finished (drinking).)
[At-Tirmidhi].
Commentary: This Hadith, too, prohibits us from drinking water in a single breath. It is preferable to say Bismillah every time we drink, and Al-hamdu lillah every time we stop drinking.

759 - وعن أبي قتادة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه و سلم نهى أن يتنفس في الإناء . متفق عليه
يعني : يتنفس في نفس الإناء
759. Abu Qatadah (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) forbade breathing into the vessel while drinking.
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: The Messenger of Allah (PBUH) prohibited us from breathing in the drinking vessel because the bad smell or spittle may flow into the drink. This is both loathsome as well as injurious to one's health.

760 - وعن أنس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أتي بلبن قد شيب بماء
وعن يمينه أعرابي وعن يساره أبو بكر رضي الله عنه فشرب ثم أعطى الأعرابي وقال : [ الأيمن فالأيمن ] متفق عليه
قوله [ شيب ] أي خلط
760. Anas (May Allah be pleased with him) reported: Milk mixed with water was brought to Messenger of Allah (PBUH). On his right side was sitting a bedouin and on his left was sitting Abu Bakr (May Allah be pleased with him). He (PBUH) drank from it and handed the rest to the bedouin saying, "One who is on the right has preference, then again the one who is on the right.)
[Al-Bukhari and Muslim].

761 - وعن سهل بن سعد رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أتي بشراب
فشرب منه وعن يمينه غلام وعن يساره أشياخ فقال للغلام : [ أتأذن لي أن أعطي هؤلاء ؟ ] فقال الغلام : لا والله لا أوثر بنصيبي منك أحدا فتله رسول الله صلى الله عليه و سلم في يده . متفق عليه
قوله [ تله ] : أي وضعه
وهذا الغلام هو ابن عباس رضي الله عنهما
761. Sahl bin Sa`d (May Allah be pleased with him) reported: A drink was brought to Messenger of Allah (PBUH) and he drank (some) from it. On his right was a boy and on his left were some elderly people. He (PBUH) said to the boy, "Would you permit me to give rest of this drink to these on my left?) The boy said: "O Messenger of Allah, I would certainly not give preference to anyone in anything that might come to me from you.) So he (PBUH) handed over the rest of the drink to him.
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith has already been mentioned earlier. Sheikh Al-Albani says: Some wrongly think that (in order to distribute something) in accordance with the Sunnah, a beginning should be made from an elderly person of the audience. Similarly, the view of Imam An-Nawawi is also not sound that the distribution should begin from his own person and then give it out to the gathering in the right order. Whereas the fact is, as mentioned in the Hadith, Messenger of Allah (PBUH) had demanded the drink for himself and, therefore, drunk it first of all. And if the situation is otherwise, the beginning should be made from the right side according to the Sunnah. Neither should the distributor give priority to himself nor to any elderly person from amongst the gathering. Rather, he should begin from the right side and then keep distributing in the serial order. Sheikh Al-Albani, therefore, says that Imam An-Nawawi is wrong to think that the distributor should begin after himself from the right side.

112 - باب كراهة الشرب من فم القربة ونحوها وبيان أنه كراهة تنزيه لا تحريم
Chapter 112
Undesirability of Drinking directly from the mouth of a Water-Skin

762 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
111 - باب آداب الشرب واستحباب التنفس ثلاثا خارج الإناء وكراهة التنفس في الإناء واستحباب إدارة الإناء على الأيمن فالأيمن بعد المبتدئ Chapter 111 Etiquette of Drinking Water 757 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» امثال انجليزية مع الشرح

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: