منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  114 - باب بيان جواز الشرب قائما وبيان أن الأكمل والأفضل الشرب قاعدا Chapter 114 Permission to Drink while in a standing Posture 767 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 114 - باب بيان جواز الشرب قائما وبيان أن الأكمل والأفضل الشرب قاعدا Chapter 114 Permission to Drink while in a standing Posture 767 -    الإثنين سبتمبر 12, 2016 2:30 pm


114 - باب بيان جواز الشرب قائما وبيان أن الأكمل والأفضل الشرب قاعدا
Chapter 114
Permission to Drink while in a standing Posture

فيه حديث كبشة السابق ( انظر الحديث رقم 761 )

767 - وعن ابن عباس رضي الله عنه قال : سقيت النبي صلى الله عليه و سلم من زمزم فشرب وهو قائم . متفق عليه

767. Ibn `Abbas (May Allah be pleased with them) reported: I served Messenger of Allah (PBUH) Zamzam water to drink and he drank it while he was standing.
[Al-Bukhari and Muslim].

768 - وعن النزال بن سبرة رضي الله عنه قال : أتى علي رضي الله عنه باب الحبة فشرب قائما وقال : إني رأيت رسول الله صلى الله عليه و سلم فعل كما رأيتموني فعلت . رواه البخاري

768. An-Nazzal bin Sabrah (May Allah be pleased with him) reported: `Ali bin Abu Talib (May Allah be pleased with him) arrived at Bab Ar-Rahbah (in Kufah) and drank water in a standing posture. Then he said: "I saw Messenger of Allah (PBUH) doing what you have seen me doing.)
[Al-Bukhari].

769 - وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال : كنا نأكل على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم ونحن نمشي ونشرب ونحن قيام . رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح

769. Ibn `Umar (May Allah be pleased with them) reported: During the lifetime of Messenger of Allah (PBUH) we would eat while walking and would drink while standing.
[At-Tirmidhi].
Commentary: The Companions would not habitually eat something while being on the move and drink water in a standing position. In fact, the Hadith simply tells us that these were some moments in their life when they did so. The Ahadith that follow show that drinking in a standing posture is deprecated.

770 - وعن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده رضي الله عنه قال : رأيت رسول الله صلى الله عليه و سلم يشرب قائما وقاعدا . رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح

770. `Amr bin Shu`aib on the authority of his father and grandfather reported: that they saw Messenger of Allah (PBUH) drink standing, and sitting.
[At-Tirmidhi].
The last three Ahadith point out the permissibility of eating and drinking while walking or standing or sitting, but drinking in the sitting position remains the best.

771 - وعن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم أنه نهى أن يشرب الرجل قائما
قال قتادة : فقلنا لأنس : فالأكل ؟ قال : ذلك - أشر وأخبث - رواه مسلم

771. Anas (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) forbade us from drinking while standing. Qatadah reported: "We asked him: `What about eating?)' He said: "That is even worse, (or may be he said) more detestable.)
Another narration is: Messenger of Allah (PBUH) reprimanded us for drinking while standing.
[Muslim].

772 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم [ لا يشربن أحد منكم قائما فمن نسي فليستقئ ] رواه مسلم

772. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "None of you should drink standing; and if any one forgets, he must vomit.)
[Muslim].
Commentary: In the preceding Ahadith, we are told that one can drink water even in a standing position, it is better to eat or drink while seated in order to be on the safe side. Otherwise, the truth of the matter is that one should be cautious enough to eat or drink seated. Doubtless, it is an approved practice. Nowadays, people have made it a habit to eat food at feasts in a standing posture. They argue it is convenient because the whole of the gathering is dealt out at the same time. Yet, they fail to keep in their view the overwhelming disadvantages of this convenience. First, it involves the emulation of western example without any benefit. Second, the Prophet (PBUH) has forbidden it. Third, the indiscipline it spawns hardly befits the social behaviour of a dignified and civilized nation. Fourth, a long wait, tedious and boring normally features feasts and wedding parties. Fifth, in order to make it agreeable and to do away with the boredom of participants, either film songs or musical notes are played on record-players, or jesters and buffoons are brought in to amuse and entertain them. This is all satanic work, forbidden and unlawful, having no place in Islam

115 - باب استحباب كون ساقي القوم آخرهم شربا

Chapter 115
Excellence of Cupbearer drinking Last

773 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
114 - باب بيان جواز الشرب قائما وبيان أن الأكمل والأفضل الشرب قاعدا Chapter 114 Permission to Drink while in a standing Posture 767 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» امثال انجليزية مع الشرح

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: