منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  122 - باب تحريم لباس الحرير على الرجال وتحريم جلوسهم عليه واستنادهم إليه وجواز لبسه للنساء Chapter 122 Prohibition of wearing Silk for men and its permissibility for Women 804 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 122 - باب تحريم لباس الحرير على الرجال وتحريم جلوسهم عليه واستنادهم إليه وجواز لبسه للنساء Chapter 122 Prohibition of wearing Silk for men and its permissibility for Women 804 -    الإثنين سبتمبر 12, 2016 2:08 pm


122 - باب تحريم لباس الحرير على الرجال وتحريم جلوسهم عليه واستنادهم إليه وجواز لبسه للنساء
Chapter 122
Prohibition of wearing Silk for men and its permissibility for Women

804 - عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ لا تلبسوا الحرير فإن من لبسه في الدنيا لم يلبسه في الآخرة ] متفق عليه
804. `Umar bin Al-Khattab (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "Do not wear silk (clothes). For whoever wears (them) in this life will be deprived of them in the Hereafter.)
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: It is not women but men who have been forbidden to wear silk dress. It is banned for men due to its aspect of adornment and beautification which is peculiar to women alone. The silk dress is not befitting to men because it affects their typical characteristics such as bravery, strength and fearlessness. Second, it betrays arrogance and haughtiness which is condemnable by all norms of morality. Third, it has relevance to disbelievers and polytheists known for their love for worldly possessions. Fourth, its use is against that austerity which Islam aims to develop in a Muslim's life. And this is borne out by the saying of Messenger of Allah (PBUH): "Simplicity is part of Faith.)

805 - وعنه رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : [ إنما يلبس الحرير من لا خلاق له ] متفق عليه
وفي رواية للبخاري : [ من لا خلاق له في الآخرة ]
قوله [ من لا خلاق ] : أي لا نصيب له
805. `Umar bin Al-Khattab (May Allah be pleased with him) reported: I heard Messenger of Allah (PBUH) saying, "Silk (clothes) are worn only by him who has no share in the Hereafter.)
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith tells us that men will fall into a serious error if they wear dress made from silk. And if they do not sincerely repent for it, they will undoubtedly be punished in Hell-fire.

806 - وعن أنس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ من لبس الحرير
في الدنيا لم يلبسه في الآخرة ] متفق عليه
806. Anas (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "He who wears silk clothes in this life shall not wear them in the Hereafter.)
[Al-Bukhari and Muslim].

807 - وعن علي رضي الله عنه قال رأيت رسول الله صلى الله عليه و سلم أخذ حريرا فجعله في يمينه وذهبا فجعله في شماله ثم قال : [ إن هذين حرام على ذكور أمتي ] رواه أبو داود بإسناد حسن
807. `Ali (May Allah be pleased with him) reported: I saw Messenger of Allah (PBUH) holding a piece of gold in his left hand and a silk (cloth) in his right hand. Then he said, "These two are forbidden for the males of my Ummah.)
[Abu Dawud].

808 - وعن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال :
[ حرم لباس الحرير والذهب على ذكور أمتي وأحل لإناثهم ] رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح
808. Abu Musa Al-Ash`ari (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "Wearing of silk and gold has been made unlawful for males and lawful for the females of my Ummah.)
[At-Tirmidhi].
Commentary: Both the above mentioned Ahadith indicate that the use of silk and gold is allowed to women. But Divine sanction should not be so over-stretched as to make the ornaments of gold part and parcel of marriage. Yet, unfortunately, this sad situation exists in Muslim societies, making resourceless people feel extremely ill. In fact, at need, if resources permit, women are free to use gold but without making it as an essential ingredient of marriage. May Allah guide Muslims!

809 - وعن حذيفة رضي الله عنه قال : نهانا النبي صلى الله عليه و سلم أن نشرب في آنية الذهب والفضة وأن نأكل فيها وعن لبس الحرير والديباج وأن نجلس عليه . رواه البخاري
809. Hudhaifah (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) prohibited us from eating or drinking in gold or silver utensils and from wearing silk and brocade, or sitting on (anything made from) them.
[Al-Bukhari].
Commentary: There are many kinds of silk. But the real silk is that which is naturally spun by the silkworm. However, the artificially manufactured silk is also available nowadays. Men are not under ban to use it. But there are certain varieties of such cloth which are used only by women. These are forbidden to men. Besides, they are disallowed to sit on a silk cloth. Similarly, quilts, mattresses and pillows should not be made from it because both men and women use them.

123 - باب جواز لبس الحرير لمن به حكة
Chapter 123
Lawfulness to wear Silk in case one is suffering from an Itch

810 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
122 - باب تحريم لباس الحرير على الرجال وتحريم جلوسهم عليه واستنادهم إليه وجواز لبسه للنساء Chapter 122 Prohibition of wearing Silk for men and its permissibility for Women 804 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» COME ALL THE TRACKS HERE ARE VERY GOOD
» لعبة تزيين المدرسة

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: