منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  197 - باب تخفيف ركعتي الفجر وبيان ما يقرأ فيهما وبيان وقتهما Chapter 197 Briefness to be Adopted in Performing the two Rak'ah Sunnah before Fajr Prayer, their time and the Surah to recite in them 1104 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 197 - باب تخفيف ركعتي الفجر وبيان ما يقرأ فيهما وبيان وقتهما Chapter 197 Briefness to be Adopted in Performing the two Rak'ah Sunnah before Fajr Prayer, their time and the Surah to recite in them 1104 -    الإثنين سبتمبر 12, 2016 12:40 am


197 - باب تخفيف ركعتي الفجر وبيان ما يقرأ فيهما وبيان وقتهما
Chapter 197
Briefness to be Adopted in Performing the two Rak'ah Sunnah before Fajr Prayer, their time and the Surah to recite in them

1104 - عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه و سلم كان يصلي ركعتين خفيفتين بين النداء والإقامة من صلاة الصبح . متفق عليه
وفي رواية لهما : يصلي ركعتي الفجر إذا سمع الأذان فيخففهما حتى أقول : هل قرأ فيهما بأم القرآن ؟
وفي رواية لمسلم : كان يصلي ركعتي الفجر إذا سمع الأذان ويخففهما
وفي رواية : إذا طلع الفجر
1104. `Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Prophet (PBUH) used to perform two Rak`ah short prayer between the Adhan (call to prayer) and the Iqamah of the dawn (Fajr) prayers.
[Al-Bukhari and Muslim]
In another narration, `Aishah (May Allah be pleased with her) said: The Messenger of Allah (PBUH) used to perform two supererogatory Rak`ah prayer of Fajr and make them so short in duration that I used to think whether he (PBUH) had recited Surat Al-Fatihah (in it) or not.
[Al-Bukhari and Muslim]
In the narration of Muslim, `Aishah (May Allah be pleased with her) said: When the Messenger of Allah (PBUH) used to hear the Adhan (of Fajr prayer) he would perform two supererogatory Rak`ah prayer and would make them short.
Commentary: "Takhfif'' here means that the Prophet (PBUH) used to shorten the standing, recitation, bowing, prostration, etc., in the two Rak`ah of Fajr prayer because soon after performing them he had to lead the Fajr prayer in which he would prolong his recitation. He would also offer these two Sunnah soon after the daybreak or Adhan, which gives an idea of the preparation he made for them.

1105 - وعن حفصة رضي الله عنها أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان إذا أذن المؤذن للصبح وبدا الصبح صلى ركعتين خفيفتين . متفق عليه
وفي رواية لمسلم : كان رسول الله صلى الله عليه و سلم إذا طلع الفجر لا يصلي إلا ركعتين خفيفتين
1105. Hafsah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to perform two short Rak`ah prayer when it was dawn and the Mu'adhdhin had called Adhan (for the Fajr prayer).
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith tells us that the two Rak`ah of Fajr prayer should be performed after the daybreak not before it. One should also be brief in these two Rak`ah so that he is active and alert for performing the Fard (obligatory prayer).

1106 - وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال : كان النبي صلى الله عليه و سلم يصلي من الليل مثنى مثنى ويوتر بركعة من آخر الليل ويصلي الركعتين قبل صلاة الغداة وكأن الأذان بأذنيه . متفق عليه
1106. Ibn `Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to perform his optional night prayers at night, two Rak`ah followed by two Rak`ah, and at the end he would conclude with an odd Rak`ah (Witr). Then he would perform two Rak`ah prayer before the dawn (Fajr) prayer after hearing the Adhan, and he would make them so brief as if he could hear the Iqamah being called.
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: "As if he could hear the Iqamah being called'' here means that he would hasten the two Rak`ah of Fajr prayer to the point that one had the impression that he was hearing the voice of Iqamah and he was making haste for fear of missing of the Salat.
This Hadith also makes the following three points:
1.The optional prayer of the night should be offered in a series of two Rak`ah.
2.One Rak`ah of Witr is also correct.
3.The Sunnah of Fajr prayer should be offered soon after the Adhan, and one should be brief in them.

1107 - وعن ابن عباس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان يقرأ في ركعتي الفجر في الأولى منهما : { قولوا آمنا بالله وما أنزل إلينا } الآية التي في البقرة ( البقرة 136 ) وفي الآخرة منهما { آمنا بالله واشهد بأنا مسلمون } ( آل عمران 52 )
وفي رواية : وفي الآخرة التي في آل عمران : { تعالوا إلى كلمة سواء بيننا وبينكم } ( آل عمران 64 ) رواهما مسلم
1107. Ibn `Abbas (May Allah be pleased with them) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to recite during the two Rak`ah of Fajr prayer: "Say (O Muslims): We believe in Allah and that which has been sent down to us...'' (2:136) which is in Surat Al-Baqarah in the first Rak`ah and the Verse: "We believe in Allah, and bear witness that we are Muslims (i.e., we submit to Allah.) (3:52) in the second Rak`ah.
According to another narration, he (PBUH) recited from Surat Al-`Imran the Verses: "Come to a word which is just between us and you...'' (3:64).
[Muslim].
Commentary: In the two Sunnah of Fajr prayer, the Prophet (PBUH) used to recite the two short Verses mentioned in this Hadith, after Surat Al-Fatihah.

1108 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قرأ في ركعتي الفجر : { قل يا أيها الكافرون } و { قل هو الله أحد } . رواه مسلم
1108. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) recited in the two supererogatory Rak`ah of the Fajr prayer Surat Al-Kafirun (No. 109) [in the first Rak`ah], and Surat Al-Ikhlas (No. 112) [in the second Rak`ah].
[Muslim].

1109 - وعن ابن عمر رضي الله عنه قال : رمقت النبي صلى الله عليه و سلم شهرا يقرأ في الركعتين قبل الفجر : { قل يا أيها الكافرون } و { قل هو الله أحد } رواه الترمذي وقال حديث حسن
1109.Ibn `Umar (May Allah be pleased with them) reported: I observed the Prophet (PBUH) for one month reciting in the two supererogatory Rak`ah of the Fajr prayer Surat Al-Kafirun (No. 109) [in the first Rak`ah], and Surat Al-Ikhlas (No. 112) [in the second Rak`ah].
[At-Tirmidhi].
Commentary: One can recite any Surah or Ayah in the two Sunnah of Fajr prayer, but if one recites the Verses mentioned in this Hadith, he will have the benefit of following the Sunnah of the Prophet (PBUH). Every Muslim should strive to follow the practice of the Prophet (PBUH) for the enrichment of his mind, soul and actions.

198 - باب استحباب الاضطجاع بعد ركعتي الفجر على جنبه الأيمن والحث عليه سواء كان تهجد بالليل أم لا
Chapter 198
Desirability of Lying down on one's right side after the Sunnah of Fajr Prayer

1110 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
197 - باب تخفيف ركعتي الفجر وبيان ما يقرأ فيهما وبيان وقتهما Chapter 197 Briefness to be Adopted in Performing the two Rak'ah Sunnah before Fajr Prayer, their time and the Surah to recite in them 1104 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الوقت time ..؟؟
» gustin beber-one time
» مجموعه تايم ريلاكس Optimals Optimals Time Relax لتجاعيد الجبهه والفم لجميع انواع البشره لعمر 30 الى 35 عام
» Waka Waka (This Time For Africa) lyrics Shakira

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: