منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

  198 - باب استحباب الاضطجاع بعد ركعتي الفجر على جنبه الأيمن والحث عليه سواء كان تهجد بالليل أم لا Chapter 198 Desirability of Lying down on one's right side after the Sunnah of Fajr Prayer 1110 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 198 - باب استحباب الاضطجاع بعد ركعتي الفجر على جنبه الأيمن والحث عليه سواء كان تهجد بالليل أم لا Chapter 198 Desirability of Lying down on one's right side after the Sunnah of Fajr Prayer 1110 -    الإثنين سبتمبر 12, 2016 12:39 am


198 - باب استحباب الاضطجاع بعد ركعتي الفجر على جنبه الأيمن والحث عليه سواء كان تهجد بالليل أم لا
Chapter 198
Desirability of Lying down on one's right side after the Sunnah of Fajr Prayer

1110 - عن عائشة رضي الله عنها قالت : كان النبي صلى الله عليه و سلم إذا صلى ركعتي الفجر اضطجع على شقه الأيمن . رواه البخاري
1110.`Aishah (May Allah be pleased with her) reported: When the Prophet (PBUH) had performed two Rak`ah before the Fajr prayer, he would lie down on his right side.
[Al-Bukhari].

1111 - وعنها رضي الله عنها قالت كان رسول الله صلى الله عليه و سلم يصلي فيما بين أن يفرغ من صلاة العشاء إلى الفجر إحدى عشرة ركعة يسلم بين كل ركعتين ويوتر بواحدة فإذا سكت المؤذن من صلاة الفجر وتبين له الفجر وجاءه المؤذن قام فركع ركعتين خفيفتين ثم اضطجع على شقه الأيمن حتى يأتيه المؤذن للإقامة . رواه مسلم
قولها : يسلم بين كل ركعتين هكذا هو في مسلم ومعناه : بعد كل ركعتين
1111. `Aishah (May Allah be pleased with her) reported: When the Prophet (PBUH) finished the `Isha prayer, he would perform eleven Rak`ah before the Fajr prayer, concluding each two Rak`ah with Taslim (i.e., saying As-Salamu `Alaikum) and observing the Witr (odd) at the end. When the Mu'adhdhin finished proclaiming Adhan for the Fajr prayer and it was dawn, he would rise and perform two short Rak`ah, and then would lie down on his right side till the Mu'adhdhin came to (inform) him about Iqamah.
[Muslim].
Commentary: This Hadith tells us that the Prophet (PBUH) was in the habit of lying down on his right side after the two Sunnah of Fajr prayer. It also mentions his offering of Tahajjud prayer, which consists of eleven Rak`ah. He would perform this Salat in the form of four couplets and one Witr. According to some narrations, he would perform four couplets and supplement them with three Rak`ah of Witr. Both these forms are right. This Hadith, also proves the validity of one Witr.
This Hadith also tells us that the time for the Tahajjud and Witr prayer is from `Isha' prayer to the daybreak. One can perform Tahajjud prayer at any time during this period. But, the best time for it is the third part of the night for the reason that after Tahajjud one can, after a while, perform Fajr prayer in congregation (Jama`ah).
The Tarawih (optional night prayer) performed in the month of Ramadan is this Tahajjud prayer which is also termed as Qiyam-ul-Lail For the sake of convenience and benefit of congregational prayer, it is offered soon after `Isha' prayer in the month of Ramadan. The right number of Rak`ah in the Tarawih prayer is eight because the Prophet (PBUH) never offered more than eight Rak`ah; with three Witr in the month of Ramadan or otherwise. `Aishah's statement to this effect quoted in Sahih Al-Bukhari also supports this fact. In Hadith literature, the Nawafil of the night have been termed as Qiyam-ul-Lail for which the word "Tahajjud'' has also been used in the Qur'an and Hadith. The word "Tarawih'' does not figure anywhere in Hadith. The word "Tarawih'' for "Qiyam-ul-Lail'' became popular after the era of the Prophet (PBUH) and his Companions. Thus, that number of Tarawih prayer agrees with the Sunnah of the Prophet (PBUH) which is proved by the actual practice of the Prophet (PBUH), that is eight Rak`ah and three Witr only. It is not in any case twenty Rak`ah. Authentic Ahadith prove this point abundantly.

1112 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ إذا صلى أحدكم ركعتي الفجر فليضطجع على يمينه ] رواه أبو داود والترمذي بأسانيد صحيحة قال الترمذي حديث حسن صحيح
1112. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "When anyone of you has performed two of Sunnah before the Fajr prayer, he should lie down on his right side."
[Abu Dawud and At-Tirmidhi].
Commentary: The preceding Ahadith described the practice of the Prophet (PBUH) while the present one tells us about his order that one should lie down on his right side after offering the two Sunnah of Fajr prayer. Thus, this practice is proved by his speech as well as action which does not leave any doubt about it being a Sunnah and Mustahabb (desirable).

199 - باب سنة الظهر
Chapter 199
Sunnah of Zuhr Prayer

1113 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
198 - باب استحباب الاضطجاع بعد ركعتي الفجر على جنبه الأيمن والحث عليه سواء كان تهجد بالليل أم لا Chapter 198 Desirability of Lying down on one's right side after the Sunnah of Fajr Prayer 1110 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: