منتدى الأصدقاء
{وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ }يونس25
And God calls to the House of Peace and guides whom He wills to a Straight Path} Younis 25
نحن سعداء للمشاركة في (منتدى الأصدقاء)
We are pleased to join in ( Forum Friends )
يشرفنا تسجيلك
We are honored register you
إدارة المنتدى
Management of Forum



منتدى الأصدقاء
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

( أهلا وسهلا بكم في منتدى الأصدقاء Welcome to the forum Friends >> الرجاء تسجيل الدخول للتعرف على فضائل الأعمال التي يحبها الله Please log in to learn about the virtues of Business loved by God

المواضيع الأخيرة
» (من شهد له خزيمة فهو حسبه). وهنا يقول الحق سبحانه وتعالى: {الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ} [هود: 1].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:52 pm من طرف abubaker

» (مَنْ شهد له خزيمة فحَسْبه). قال: يا رسول الله أَأُصدِّقُك في خبر السماء، وأُكذِّبك في عِدّة دراهم؟ --- وقوله تعالى: {أَن يَرْحَمَكُمْ..} [الإسراء: 8].
الإثنين نوفمبر 28, 2016 7:38 pm من طرف abubaker

» إزالة الظل الأزرق الذي يظهر تحت أيقونات سطح المكتب
السبت نوفمبر 26, 2016 7:22 pm من طرف abubaker

» لأن الاسم إذا أُطلِق عَلَماً على الغير انحلَّ عن معناه الأصلي ولزم العَلَمية فقط، لكن أسماء الله بقيتْ على معناها الأصلي حتى بعد أنْ أصبحتْ عَلَماً على الله تعالى، فهي إذن أسماء حُسْنى.
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:51 pm من طرف abubaker

»  إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:34 pm من طرف abubaker

» تابع / إننا نجد أن بعضا من أسماء الله سبحانه وتعالى له مقابل، ومن أسماء الله الحسنى ما لا تجد له مقابلا. فإذا قيل “المحيي” تجد “المميت” لكن الصفة إن لم يوجد لها مقابل نسميها صفة ذات، فهو “حي” ولا نأتي بالمقابل
الإثنين نوفمبر 21, 2016 2:27 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / الذكْر: له معانٍ متعددة، فالذكْر هو الإخبار بشيء / والرحمة: هي تجليّات الراحم على المرحوم بما يُديم له صلاحه لمهمته - من سورة مريم
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:38 pm من طرف abubaker

»  فالاسم هو العَلَم الذي وُضِع للدلالة على هذا اللفظ. / {كهيعص(1)}
الأحد نوفمبر 20, 2016 5:01 pm من طرف abubaker

» إدارة Google Voice والسجل الصوتي
الإثنين نوفمبر 14, 2016 2:10 pm من طرف abubaker

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

 222 - باب فضل تعجيل الفطر وما يفطر عليه وما يقوله بعد إفطاره Chapter 222 The Superiority of Hastening to Break the Fast, and the supplication to say upon Breaking it 1233 -

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abubaker



ذكر
عدد المساهمات : 18466
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
العمر : 66
الدولـة : jordan

مُساهمةموضوع: 222 - باب فضل تعجيل الفطر وما يفطر عليه وما يقوله بعد إفطاره Chapter 222 The Superiority of Hastening to Break the Fast, and the supplication to say upon Breaking it 1233 -    الأحد سبتمبر 11, 2016 10:58 pm


222 - باب فضل تعجيل الفطر وما يفطر عليه وما يقوله بعد إفطاره
Chapter 222
The Superiority of Hastening to Break the Fast, and the supplication to say upon Breaking it

1233 - عن سهل بن سعد رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : [ لا يزال الناس بخير ما عجلوا الفطر ] متفق عليه
1233. Sahl bin Sa`d (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "People will continue to adhere to good as long as they hasten to break the Saum (fasting).''
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: "Adhere to good'' here means welfare of the religion as well as that of this world. Breaking the Saum early does not mean that it is terminated before the prescribed time. What it really means is without any delay after the sunset. One should not delay it for the mere reason that the rigour one has gone through in the Saum should be enhanced further, as is done by some Sufi. There is no merit in such things because the real merit lies in following the Sunnah of the Prophet (PBUH). Welfare of the Muslims will, therefore, come in the share of the Muslims because of their following the Prophet's Sunnah of breaking the Saum in the early moments of the prescribed time.

1234 - وعن أبي عطية قال : دخلت أنا ومسروق على عائشة رضي الله عنها فقال لها مسروق : رجلان من أصحاب محمد صلى الله عليه و سلم كلاهما لا يألو عن الخير : أحدهما يعجل المغرب والإفطار والآخر يؤخر المغرب والإفطار . فقالت : من يعجل المغرب والإفطار ؟ قال : عبد الله ( يعني ابن مسعود ) فقالت : هكذا كان رسول الله صلى الله عليه و سلم يصنع . رواه مسلم
قوله [ لا يألو ] : أي لا يقصر في الخير
1234. Abu Atiyyah (May Allah be pleased with him) reported: Masruq and I visited `Aishah (May Allah be pleased with her) and said: "O Mother of the Believers! There are two Companions of Muhammad (PBUH) and neither of them holds back from doing good acts; but one of them hastens to break Saum (fasting) and hastens to perform the Maghrib prayer, while the other delays breaking Saum and delays performing Salat (prayer).'' She asked, "Who is the one who hastens to break Saum and perform the Maghrib prayer?'' Masruq said, "It is `Abdullah (meaning `Abdullah bin Mas`ud).'' She said, "The Messenger of Allah (PBUH) used to do so.''
[Muslim].
Commentary: This Hadith points out the practice of the Prophet (PBUH) of breaking the Saum and performing the Maghrib prayer in the early moments of the prescribed time.

1235 - وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ قال الله
عز و جل : أحب عبادي إلي أعجلهم فطرا ] رواه الترمذي وقال حديث حسن
1235. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "Allah the Most High says: `From amongst my slaves, the quicker the one is in breaking the Saum (fasting), the dearer is he to me.'''
[At-Tirmidhi].
Commentary: The person who breaks the Saum in its early time is best loved by Allah because he is a true follower of the Prophet (PBUH).

1236 - وعن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : [ إذا أقبل الليل من ههنا وأدبر النهار من ههنا وغربت الشمس فقد أفطر الصائم ] متفق عليه
1236. `Umar bin Al-Khattab (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said: "When the night approaches from this side (i.e., the east) and the day retreats from that side (i.e., west) and the sun sets, then it is time for a person observing Saum (fasting) to break his fast.''
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: The words "break his fast'' can be interpreted in two ways. First, it is time to break the Saum . Second, the Saum has reached its end. Whether one eats or not the Saum is over because it comes to a close with sunset. Thus, the time for Saum has been determined that it begins with the daybreak and ends at sunset. Any increase in this time is exaggeration which is disliked by Allah.

1237 - وعن أبي إبراهيم عبد الله بن أبي أوفى رضي الله عنه قال : سرنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم وهو صائم فلما غربت الشمس قال لبعض القوم : [ يا فلان انزل فاجدح لنا ] فقال : يا رسول الله لو أمسيت ؟ قال : [ انزل فاجدح لنا ] قال : إن عليك نهارا قال : [ انزل فاجدح لنا ] قال : فنزل فجدح لهم فشرب رسول الله صلى الله عليه و سلم ثم قال : [ إذا رأيتم الليل قد أقبل من ههنا فقد أفطر الصائم ] وأشار بيده قبل المشرق . متفق عليه
قوله [ اجدح ] بالجيم ثم دال ثم حاء مهملتين : أي اخلط السويق بالماء
1237. Abu Ibrahim `Abdullah bin Abu Aufa (May Allah be pleased with them) reported: We were with the Messenger of Allah (PBUH) on a journey and he was observing Saum (fasting). When the sun set, he (PBUH) said to a person, "Dismount and prepare the ground roasted barley drink for us.'' Upon this he replied, "O Messenger of Allah, there is daylight still.'' The Messenger of Allah (PBUH) said, "Get down and prepare barley drink for us.'' He said, "But it is still daytime.'' The Messenger of Allah (PBUH) again said to him, "Get down and prepare barely drink for us.'' So he got down and prepared a barley liquid meal for him. The Prophet (PBUH) drank that and then said, "When you perceive the night approaching from that side, a person observing Saum (fasting) should break the fast.'' And he (PBUH) pointed towards the east with his hand.
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith stresses that Saum must be broken soon after sunset and without delay.

1238 - وعن سليمان بن عامر الضبي الصحابي رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : [ إذا أفطر أحدكم فليفطر على تمر فإن لم يجد فليفطر على ماء فإنه طهور ] رواه أبو داود والترمذي وقال حديث حسن صحيح
1238. Salman bin `Amir (May Allah be pleased with him) reported: I heard the Prophet (PBUH) saying, "When one of you breaks his Saum (fasting), let him break it on dates; if he does not have any, break his fast with water for it is pure.''
[Abu Dawud].

1239 - وعن أنس رضي الله عنه قال : كان رسول الله صلى الله عليه و سلم يفطر قبل أن
يصلي على رطبات فإن لم تكن رطبات فتميرات فإن لم تكن تميرات حسا حسوات من ماء . رواه أبو داود والترمذي وقال حديث حسن
1239. Anas (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to break his Saum (fasting) before performing Maghrib prayer with three fresh date-fruits; if there were no fresh date-fruits, he will eat three dry dates; and if there were no dry date-fruits; he would take three draughts of water.
[At-Tirmidhi].
Commentary: It is well to keep the priorities of things mentioned in the Hadith as one gets the reward of following the Sunnah in breaking his Saum.

223 - باب أمر الصائم بحفظ لسانه وجوارحه عن المخالفات والمشاتمة ونحوها
Chapter 223
Safeguarding As-Saum (The Fast)

1240 -

_________________
الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://abubaker.jordanforum.net
 
222 - باب فضل تعجيل الفطر وما يفطر عليه وما يقوله بعد إفطاره Chapter 222 The Superiority of Hastening to Break the Fast, and the supplication to say upon Breaking it 1233 -
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» للمغاربة موديم ساجم sagem menara modem خاص بفيستا
» برنامج تغيير الاي بي Fast IP Changer 1.6
» الهجوم الخاطفFast Break

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الأصدقاء :: هدايات وإرشادات وتوجيهات إسلامية :: ترجمة أحاديث كتاب رياض الصالحين - باللغة الإنجليزية Riyad righteous book - Translated in English-
انتقل الى: